На
початку ХІХ ст. у провідних країнах
світу на місці крихітних винокурень
та гуралень постали заводи й фабрики з
виробництва алкогольних речовин.
Відтоді, їх виготовлення почалось
у промислових масштабах. Власники
цього бізнесу за рахунок кількості
зробили алкоголь доступним для усіх
верств суспільства, отримуючи
колосальні прибутки.
Доступність
спиртовмісних хімікатів зумовила
появу пияцтва
(або алкоголізму) не лише як
шкідливої звички окремих людей, а
цілих народів. У той же час, реакцією
і формою відвернення цього згубного
явища став рух
тверезості.
Першим тверезницьким товариством
у світі було Братство
тверезості
у США, 1808 р. (діє донині).
У
Галичині модернізація алкогольного
промислу почалася у 1830-1840-х рр. Зокрема,
в 1841 р. тут діяли 203 ново обладнані
підприємства, які виробляли по 60-100 тис.
пляшок горілки на рік, або 50% алкогольних
отрут від усіх 2300 гуралень Галичини.
Тому, масове пияцтво не оминуло й нашого
краю[1,
с.86].
Проблема
ускладнювалася тим, що шляхта володіла
правом
пропінації
(або «примус
пропінаційний»
право виготовлення та безподаткового
збуту алкоголю на території своїх
володінь). Завдяки цьому, пани могли
будувати по селах корчми та здавати
їх в оренду. Відтоді, корчми стали
джерелом пияцтва в цілій Галичині.
Як
форма соціально-політичного протесту
цілеспрямованій алкоголізації населення
під егідою греко-католицького духовенства
виник рух
тверезості.
Засновником та ідеологом руху став
видатний український патріот і гуманіст
митрополит Михайло
Левицький
(1774 – 1858). Він першим зорганізував
намагання тогочасної галицької
інтелігенції запобігти величезній
проблемі – духовній та фізичній
деградації українського суспільства
під впливом алкоголю.
3
жовтня 1844 р. М. Левицький видав куренду
(послання), в якій обґрунтовував
потребу заснування братств
тверезості
організованої форми відвернення
пияцтва.
Братства,
як правило, засновувалися при церквах.
Перші із них були створені у Львівській,
Перемишльській та Станіславівській
єпархіях. Кожне братство мало облікову
книгу своїх членів – «Книгу
братства тверезості»
(або «Золоту
книгу тверезості»),
куди вносилися короткі дані кожної
людини, а згода її вступу скріплювалася
підписом. Кожному членові видавалася
грамота, як свідчення приналежності
до братства.
Вступ
до братства тверезості був добровільним,
хоча траплялися випадки, коли священики
вважали відмову вступу гріхом. Сам же
митрополит М. Левицький у своїх
відозвах до духовенства постійно
наголошував на виключній добровільності
запису до нього
[1, с.85].
Вступаючи
до братства людина складала обітницю
тверезості
публічну клятву відречення будь-яких
алкогольних речовин на певний період
часу (від декількох років до вічності).
Присяга виглядала так: «Чиню
перед Господом Богом, Пречистою Дівою
Марією і святим Ангелом Хоронителем
урочисте постановлення в уживанню
палених напоїв хоронитися за поміччю
Бога і в міру сил своїх до того других
побуджати».
Для віруючого вона мала глибоке духовне
значення, утримуючи його від спокуси
вживання алкоголю. Також, клятва до
певної міри зобов’язувала людину
допомагати своїм ближнім, котрі зійшли
з правильного життєвого шляху[4,
с.23].
Кожен
священик під час богослужінь зачитував
проповіді про шкоду вживання алкоголю
й тютюну. У проповідях говорилося про
пагубний вплив цих отрут не лише для
організму, а й для душі людини.
До
середини 1850-х рр. рух тверезості набув
справжньої масовості: до братств вступали
цілими селами. Заслуговує уваги той
факт, що в 1845 р. із 855 тис. віруючих
греко-католиків Перемишльської єпархії
272 тис. вступили до братств[3].
Окрім
створення братств дієвим інструментом
руху тверезості була організація
протикорчемних плебісцитів. Тогочасне
законодавство волею більшості громади
дозволяло знести корчму в будь-якому
населеному пункті. Хоча, через
адміністративний опір шляхти та
євреїв-орендарів, а також лобізм у владі
історія знає поодинокі випадки.
Більш дієвим способом усунення корчем
було їх бойкотування. Подекуди,
активісти вдавалися й до підпалів[2,
с.5-15].
Хвиля
руху тверезості помітно скоротила
кількість відвідувачів корчем. Відтак,
скоротилися прибутки власників
алкогольного промислу. Обструктивні
заходи активістів руху у єврейській
пресі, навіть, були змальовані як прояв
антисемітизму.
У
численних петиціях корчмарів та дідичів
до Галицького Сейму та Віденського
уряду необхідність скасування руху
тверезості мотивувалася великими
втратами до бюджету держави[1,
с.86].
Тому, стараннями алкогольного лобі у
владних колах, наприкінці 1850-х рр.
перша хвиля руху тверезості пішла на
спад.
Без
перебільшень митрополита Михайла
Левицького можна вважати батьком
руху тверезості в Галичині. Це феноменальне
суспільне явище було реакцією
представників української інтелігенції
на цілеспрямовану алкоголізацію
суспільства з боку панівних
народів. Результати діяльності руху,
на перший погляд, непомітні. Але,
з другого боку, завдяки активному
донесенню ідеї тверезості вдалося
відвернути найгірше – генетичний
та духовний занепад тогочасного
українського соціуму.
Здобутки
тверезості продовжили, і примножили
достойні наступники М. Левицького
Сильвестр
та Йосип
Сембратовичі,
Андрей
Шептицький,
а також світська інтелігенція
представлена товариством «Відродження».
Примітки
1.
Кузик
М.
Роль греко-католицького духовенства в
боротьбі за тверезість // Історія. –
2010, №4.
2.
Лаба
В.
Як галичани йшли шляхом національного
відродження 100 років тому. (З історії
бойкотування коршми в Галичині у
1902 – 1914 роках). – Львів, 2008.
3.
Савчук
Б., Білавич Г.
Учням гірських шкіл про антиалкогольний
рух на Прикарпатті [Електронний
ресурс]. – Режим доступу:
www.gs.frankivsk.org/Content/files/Magazine/1/docs/
4.
Садовий В.
Пияцтво і боротьба з ним на українських
землях у XV
– XX
століттях. – Дрогобич: ПП «Швидкодрук»,
2009.
Немає коментарів:
Дописати коментар